17.06.2008

MAGIA FILMULUI (2) Kubrick, Lynch, Von Trier...

Stanley Kubrick s-a nascut in New York in anul 1928. Pasionat de tanar de fotografie, a descoperit aproape din intamplare atractia catre film,dar a devenit repede unul dintre cei mai apreciati regizori ai lumii. In intreaga sa cariera a urmarit cu incapatanare sa nu intre in sfera comercialului de la Hollywood, producandu-si singur operele, devenite astazi clasice ale cinematografiei. Proiecte grandioase au fost refuzate de Kubrick, deoarece le-a considerat sub nivelul artei sale. Regizor foarte influent, de mai multe ori nominalizat la Oscar si Globul de Aur, Kubrick si-a atras astfel antipatia marilor producatori, deopotriva cu admiratia criticilor si a spectatorilor. Filmele lui Kubrick sunt creatii profund personale, in care ideile si personalitatea regizorului se transpun fidel, desi multe au la baza romane celebre semnate de Vladimir Nabukov, Anthony Burgess sau Stephen King. Creatia lui Kubrick cuprinde genuri variate,de la filmul istoric ( Spartacus-1960 sau Full Metal Jacket-1987) la comedie ( Dr.Strangelove-1964) , de la science-fiction( 2001: Space Odyssey-1968) la horror ( Shining- 1980) , de la drama( A clockwork orange-1971) la thriller psihologic( Eyes Wide Shut- 1999). Urmarind filmele lui Kubrick,patrundem intr-un univers complex, fascinant, care provoaca la cautari. Nimic nu pare intamplare, totul e incarcat de o meticulozitate extrema, de parca nimic nu mai poate fi adaugat. Importanta sa in lumea filmului este colosala. Toate filmele sale poarta amprenta sa si au devenit in timp,adevarate modele ale genurilor lor. “2001: Space Odyssey” este unanim recunoscut ca fiind cel mai bun film SF al tuturor timpurilor, “Shining” e in topul productiilor horror, iar “Spartacus” in al celor istorice. “A clockwork orange”, interzis in vremea sa in Marea Britanie si in Statele Unite (datorita faptului ca tinerii copiau in viata reala comportamentul criminal al personajelor din film), ramane si astazi una din cele mai mari creatii ale istoriei cinematografiei . Rebel, genial, orgolios, perfectionist, acesta a fost Stanley Kubrick Avea sa se stinga din viata inainte de lansarea ultimului sau film , Eyes Wide Shut,in 1999. David Lynch s-a nascut in Statele Unite,in anul 1946. Daca s-ar face un top al celor mai de neinteles filme,peliculele semnate Lynch ar fi cu siguranta printre primele. Cunoscut ca un regizor ce adora misterul,evitand constant sa explice filmele sale si sa dea informatii cu privire la viziunea sa cinematografica, Lynch stapaneste perfect suprarealismul din creeatile sale, alternand cosmaruri si imagini stranii, macabre, cu vise pline de senzualitate si sonoritati cee xploreaza sufletul spectatorului. Dar Lynch nu are spectatori, are fani. Fani care ii urmaresc filmele de zeci de ori si care au tot mai multe intrebari si tot mai putine raspunsuri, cu fiecare reluare a unui film. Lynch nu este comercial, este cu adevarat elitist ,iar stilul sau si abordarea sa cinematografica il fac unic, special, fabulos. Filmele sale de referinta, de la Eraserhead ( 1977 ) si The Elephant Man (1981) si pana la Blue Velvet (1986),Wild at Heart (1990), Twin Peaks ( 1992), Lost Highway( 1997) sau Mulholland Drive( 2001) si terminand cu,poate, cel mai enigmat dintre toate, Inland Empire (2006) au toate universul lor aparte, universul Lynch. Fumul si focul, electricitatea sclipitoare a becurilor stricate,strazile pustii ale oraselelor americane,barurile si cluburile de noapte, ranile grave, traumatizante, cortine rosii si catifele albastre , personaje cu deformitati fizice si probleme psihice si femei frumoase, senzuale, angelice si erotice in acelasi timp-toate aceste elemente apar frecvent in filmele lui David Lynch. Refuzand sa explice, cautand sa provoace neincetat, regizorul a devenit la fel ca filmele sale, o imagine a misterului de nepatruns.Foarte respectat de critici ( si acestia, pusi mereu in incurcatura cu privire la semnificatiile ascunse ale operelor purtand semnatura lui Lynch),avand fani devotati in toata lumea, Lynch a primit recunoasteri importante la Cannes, dar si in Statele Unite. Ramane insa acelasi, adica altfel. Un regizor ce traieste pentru a provoca intrebari fara raspuns. Un regizor genial. Lars Von Trier, nascut in 1956, este cel mai mare regizor danez. Intre regizorii anilor '90, Von Trier este, in opinia mea, cel mai marcant. Miscarea initiata de el , “Dogma 95”, s-a dorit a fi un manifest care sa duca filmul intr-o noua etapa, sa il curete de stereotipiile impuse de-a lungul timpului. Filmele lui Von Trier respecta dezideratele miscarii -filme cu bugete reduse, foarte realiste, camera de filmat este in miscare,lumina naturala,muzica aproape inexistenta. Succesul care l-a aruncat in istoria cinematografiei a fost Zentropa( 1991).A urmat asa numita “trilogie a sufletului”- Breaking Waves ( 1996), Idioterne(1998) si Dancer in the Dark (2000). Cariera sa a continuat cu “Dogville” ( 2003) Mandalay( 2005) si The Boss of All( 2006). Filmele lui ravasesc si terorizeaza, implica o enorma cantitate de emotie, te invaluie in taceri reci si strigate moarte. Oamenii iubesc nebuneste, sufera enorm si mor in liniste, aproape mereu lasandu-ti in suflet o tristete stranie, personala. Von Trier e un revolutionar al artei cinematografice,atat ca tehnica defilmare ,cat si ca intelegerea actiunii, ca originalitate a trairii. Hipnoza din “Zentropa”ca mod de a lega firul narativ, trairea extrema, brutala,dar infiorator de profunda a personajelor centrale din “ Breaking the Waves” sau “ Dancer in The Dark”sau erotismul dus pana la marginea filmelor XXX in “Idioterne”,fac din Von Trier un inovator esential al cinematografiei noului mileniu.

Niciun comentariu:

DJ Steff..Specialistul..

DJ Steff..Specialistul..

Poetul Radu Gyr (1905-1975)

Poetul Radu Gyr (1905-1975)